Error: Your upload path is not valid or does not exist: /home/virt105302/domains/mamawpotrzebie.pl/public_html/wp-content/uploads Potrzeby mamy - Mama w potrzebie
  • 792-578-915
  • pomoc@mamawpotrzebie.pl
  • Warszawa, Biała Podlaska
Artykuły
Potrzeby mamy

Potrzeby mamy

Ciążą wielu osobom kojarzy się z beztroskim, spokojnym okresem, kiedy to kobieta z uśmiechem na twarzy przygotowuje się na przyjście nowego członka rodziny na świat. Rzeczywistość jednak może się nieco różnić niż oczekiwania i zazwyczaj jest właśnie na odwrót. Dlatego szalenie ważna jest świadomość potrzeb mamy spodziewającej się dziecka, które zaspokojone będą pozytywnie wpływać na cały okres ciąży.

Wizyty u lekarza i badania prenatalne.

Niezależnie, czy planujemy prowadzenie ciąży prywatnie czy na NFZ, badania powinnyśmy robić regularnie – mowa tu nie tylko o USG, ale i o morfologii, badaniu moczu czy testów na obecność wirusów w organizmie (różyczka, toksoplazmoza, HIV itp.). Warto zaznaczyć, że kobieta w trakcie całej ciąży, porodu i połogu ma w Polsce prawo do darmowej opieki zdrowotnej z tych właśnie tytułów.

Odpoczynek

Już od początku ciąży przyszła mama może czuć senność, zmęczenie, a przyśnięcie na siedząco może stać się czymś zupełnie normalnym. Nic dziwnego – w końcu tworzy nowego człowieka;) Organizm zaczyna pracować na wysokich obrotach i brak energii może porządnie dać w kość. Nie ma sensu więc ignorować takich znaków płynących z naszego ciała i warto śmiało uciąć sobie drzemkę w ciągu dnia, odłożyć porządki na kolejny dzień i włączyć ulubiony serial, czy bez wyrzutów sumienia położyć się spać dwie godziny wcześniej niż zwykle. Organizm będzie nam wdzięczny i po takiej dawce relaksu na pewno lepiej będzie na co dzień funkcjonować.

Mdłości i wymioty w ciąży

Jeżeli jesteś w grupie kobiet, które nie doświadczają tych charakterystycznych dla ciąży objawów, to są dwa wytłumaczenia – albo jesteś szczęściarą i nie poznasz tych wątpliwych przyjemności, albo… są jeszcze przed Tobą! Musimy być świadome, że jest to całkowicie normalne – organizm kobiety się zmienia, jest maksymalnie wrażliwy i wystarczy jakiś zapach, smak, albo nawet myśl o nim i już obieramy kierunek – toaleta. „Poranne mdłości” w większości występują na przełomie całego dnia i powinny słabnąć po pierwszym trymestrze, choć nie jest to regułą. Czasem słabną w połowie ciąży, czasem pod koniec, a kiedy indziej dopiero pojawiają się w drugim bądź trzecim trymestrze.
W tej kwestii ważne jest, aby zatroszczyć się o swój komfort psychiczny i fizyczny. Warto uprzedzić i wytłumaczyć partnerowi, bliskim, że Twoje samopoczucie odbiega od ideału i np. sama propozycja ciasta czy kawy podczas spotkania może wywołać mało przyjemne zdarzenia. Ważne jest wsparcie i zrozumienie, a z tym jest nieco łatwiej.
Przyszła mama może walczyć z mdłościami wieloma domowymi sposobami – napar czy herbata z imbirem, imbirowe cukierki, zaparzona mięta, czy krakers zjedzony jeszcze w łóżku przez wstaniem. Wielu osobom pomagają gazowane napoje, w tym cola, chociaż pamiętajmy o tym, że zawiera ona kofeinę, która w ciąży powinna być ograniczona (maksymalnie 300mg kofeiny)

Dieta przyszłej mamy

To jak się żywimy w całym okresie ciąży wpływa oczywiście na nas ale również na maluszka. Nawet suplementując przeróżne witaminy (należy pamiętać, że nawet one muszą być zatwierdzone przez naszego lekarza – nie powinno się przyjmować nic „w ciemno”) ważna jest regularność posiłków i ich wartość odżywcza. Warzywa, owoce, mało przetworzone dania to coś, co powinno gościć na naszym talerzu jak najczęściej. Ale co z zachciankami?! Nie zdarzy się nic złego, jeżeli raz na jakiś czas wybierzemy się na hamburgera, pizzę czy lody. Dużo mówi się, że na myśl o zachciance, np. Czekoladzie – wybierz banana albo jabłko. Ale powiedzmy sobie szczerze – czy naprawdę istnieje ktoś, komu takie jabłko wybiłoby z głowy czekoladę?;) Do tematu powinnyśmy podejść z umiarem i w głową, a nic złego się nie wydarzy. Trzeba również pamiętać o nawadnianiu organizmu. W ciąży potrzebujemy 2-3 litry wody dziennie. Na picie wody należy zwrócić większą uwagę, jeżeli dokuczają nam intensywne wymioty, nudności, czy infekcje układu moczowego i oczywiście podczas cieplejszych dni i upałów. Nawadnianie to nie tylko woda – liczy się rónież herbata, soki, czy nawet kawa.

Ból w ciąży

W związku ze zmęczeniem, rozciągającą się macicą, ciężarnej towarzyszyć mogą różne bóle – od bólu głowy po bóle brzucha, pachwin czy pleców. Część z nich jest fizjologiczna i i niestety nie „przeskoczymy” tego etapu, ale na część (np. Ból głowy) możemy cokolwiek zdziałać. Najbezpieczniejszym lekiem jest paracetamol, który możemy stosować wszystkie trzy trymestry (pamiętając o konsultacji z lekarzem). A co z tą fizjologią? Ciągnięcie po bokach brzucha to nic innego jak naciągające się więzadła i powiększanie się macicy. Ból pleców charakterystyczny jest w późniejszych tygodniach ciąży, kiedy to nasz środek ciężkości się zmienia, zmienia się nasa postawa, i odczuwamy to właśnie w plecach.

Ciążowe schorzenia

Dosyć często w przebiegu całej ciąży istnieje kilka charakterystycznych dla niej schorzeń. Cukrzyca ciężarnych – wykrywana jest przy okazji badania OGTT czyli krzywej cukrowej. To badanie jest wykazane w standardzie opieki okołoporodowej i każda przyszła mama powinna mieć je wykonane. Choć brzmi może groźnie, to w większości przypadków wystarczy zadbać o prawidłową dietę. Anemia w ciąży jest kolejnym problemem, z którym spotyka się wiele mam. Zazwyczaj najbardziej daje o sobie znać w drugim i trzecim trymestrze choć nie ma reguły. Związane jest to oczywiście z ciągle rozwijającym się i rosnącym dzieckiem, którego zapotrzebowanie na tak ważny składnik jakim jest żelazo – ciągle rośnie. Tutaj lekarz w przypadku obniżonych wyników morfologii (czyli niskie wartości hemoglobiny, hematokrytu, czerwonych krwinek) zaleci zapewne suplementację żelaza oraz bogatą w nie dietę. W ciąży również często słyszy się o infekcjach dotyczących układu moczowego – świadczyć będą o tym bakterie w badaniu ogólnym moczu, które przyszła mama powinna wykonywać regularnie, bo takie zapalenia przebiegać mogą bezobjawowo. Łagodne odchylenia w wynikach zazwyczaj leczone są żurawiną, wit. C a lekarz zaleca pić dużo płynów. Pamiętajmy, że każde odchylenie wyników od norm powinno być konsultowane z lekarzem prowadzącym. Nie stosujmy nic na własną rękę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *